Sunday, September 25, 2011

kenangan kembali..

salam..

entah kenapa aku asyik dengar pasal orang-orang kat Johor especially simpang renggam..entri aku yang lepas pasal orang simpang renggam yang aku kenal..kali ni orang simpang renggam gak tapi aku tak kenal dia..cuma mak abah aku je yang kenal..lagipun tu kawan abah masa abah kerje kat kem Batalion 5 Pasukan Gerakan Am (PGA) or nama dulunya Pasukan Polis Hutan (PPH)..nama orang tu Kpl Baharudin..dia sama kompeni dengan abah dulu..aku tak kenal dia sebab dia duduk luar tak duduk kat BN5..kpl bahar da meninggal masa tu aku da pindah n.sembilan..tak silap 17 mei 2011..mak aku cite pasal dia pun lepas tengok dia dalm rancangan Jemputan Umrah kat astro..

kisahnya macam ni..dia dulunya sihat tapi lepas dia balik dari acheh untuk pasukan bantuan mangsa tsunami dia terus lumpuh dan tak boleh bercakap dengan jelas..mak cakap mungkin dia terlepas cakap masa angkat mayat or dia terkena badi mayat..mak bagitahu aku yang abah pernah cakap kat dia yang kpl bahar ni mulut lepas sikit..pada pendapat aku, mungkin kpl bahar kena badi mayat..yela, orang indon kan ada ilmu-ilmu yang terlebih belajar..bila dia pergi mekah Alhamdulillah dia nampakkan perubahan sikit..dia da boleh cakap dengan jelas dan berjalan..sedih aku tengok dia..isteri dan anak-anak dia pun..moga kpl baharudin ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman..AL-FATIHAH ~

entri yang lepas dan entri yang ni buat aku teringatkan simpang renggam..aku nak sangat balik sana..banyak sangat kenangan kat sana..10 tahun aku kat sana..dari aku lahir sampai la umur aku 10tahun..masa rancangan jemputan umrah tunjukkan video pasukan bantuan mangsa tsunami PGA BN5..memang jelas sangat yang tu padang kawad aku selalu main basikal, lorong rumah aku yang jadi tempat aku main badminton, kena kejar dengan anak serigala, hall tempat function, main baling selipar, kejar-kejar, lumba kereta control, main basikal gak..I miss that !! really damn much ! takpe, InsyaAllah aku akan jejak balik tempat tu satu hari nanti..doakan ye..

wanna get information Pasukan Gerakan Am (PGA)??klik this link
PASUKAN GERAKAN AM (PGA) / PASUKAN POLIS HUTAN (PPH)

Anggota PGA semasa operasi dikawasan penempatan orang asli

till then, wassam. :D
Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

Wednesday, September 21, 2011

ajal tak mengira sesiapa..

salam..

aku tak nak cite panjang..cuma nak kongsi satu berita sedih..berita ni berlaku masa habis cuti raya 5 sept 2011..dan aku dan mak aku baru tahu tadi (20 sept 2011)..tak sangka sangat..aku kenal sangat dengan family dorang..dan satu sekolah dengan dorang kat SK Simpang Renggam, Johor..ketiga-tiga arwah memang student yang pandai dan antara anak cikgu yang aku kenal mase kat SKSR..sape tak kenal anak cikgu Sopiah yang pandai, putih dan hensem, baik pulak tu..aku kenal so-so dengan arwah zakwan dan arwah zahinudin..dorang kiranya taraf abang aku..tapi aku pernah lepak dengan arwah zahinudin dan anak-anak cikgu lain kalau ade aktiviti kat SKSR..mase tu plak aku baik (tak la baik sangat) dengan anak cikgu jamiah, tak silap firdaus nama dia..arwah memang baik..tapi Allah lagi sayangkan dorang..aku pernah dengar yang 'anak ni pinjaman dari Tuhan dan Dia akan ambil kembali mereka satu hari nanti"..mase mak call cikgu jamiah, cikgu cakap cikgu sopiah ade anak lelaki sebaya irfan (adik aku)..mak dan aku tak kenal sebab mase budak tu lahir kami da pindah JB..tadi mak cakap yang dia teringat-ingat rupa arwah zakwan..sebabnya dia pernah ajar arwah dulu..aku simpati sangat kat cikgu Sopiah..walaupun dia tak ajar aku dalam kelas, tapi dia baik dengan aku..aku memang dapat berita ni SANGAT-SANGAT lambat..btw, ni berita dalam akhbar bharian yang kebetulan mak aku jumpa tadi..


3 beradik harapan keluarga maut 
Oleh Junita Mat Rasid dan Umi Nadirah Abdul Rahman
bhjb@bharian.com.my
2011/09/05

pix_gal0
Dua bakal masuk universiti, mangsa ketiga raih 5A ujian percubaan UPSR

SIMPANG RENGGAM: “Merekalah harapan keluarga saya di masa depan, namun semuanya hilang sekelip mata,” rintih bapa tiga beradik yang terbunuh dalam nahas jalan raya dekat Pekan Yong Peng di sini, awal pagi semalam.
Koperal Patah Raji Muhamad, 50, berkata tiga anaknya yang terbunuh dalam kemalangan ketika dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Taman Renggam Jaya, Simpang Renggam, selepas bercuti di Machang, Kelantan itu, adalah pelajar cemerlang dalam pelajaran masing-masing.
Dalam kemalangan di Kilometer 113.6 Jalan Johor Bahru-Seremban antara Yong Peng dan Labis kira-kira jam 2.45 pagi itu, Ahmad Zakwan, 19, yang memandu kereta meninggal dunia di tempat kejadian manakala dua adiknya, Ahmad Zahinuddin, 18, dan Ahmad Zarif, 12, meninggal dalam perjalanan ke Hospital Batu Pahat (HBP).

Tiga beradik itu menaiki kereta Perodua Kancil manakala bapa mereka yang juga anggota Cawangan Kereta Peronda (MPV) Balai Polis Simpang Renggam, Kluang, Koperal Patah Raji Muhamad, memandu sebuah lagi kereta bersama isteri, Sopiah Azmi, 48 dan dua lagi anaknya mengekori tidak jauh di belakang.

Patah Raji berkata, Ahmad Zakwan, anak sulungnya sepatutnya mendaftar di Universiti Malaysia Kelantan (UMK) hari ini, bagi mengikuti pengajian jurusan bioteknologi manakala Ahmad Zahinuddin, sepatutnya berlepas ke Mesir, Selasa ini bagi mengikuti pengajian jurusan sama selepas mendapat tajaan Petronas.

“Mereka menjadi harapan keluarga kerana cemerlang dalam pelajaran masing-masing. Malah anak keempat saya yang turut terkorban dalam kemalangan itu, Ahmad Zarif, 12, memperoleh keputusan 5A dalam percubaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru-baru ini.
“Saya tidak menyangka kehilangan tiga anak serentak kerana ketika kemalangan berlaku, jarak kereta yang saya pandu bersama isteri, Sopiah Azmi, 48, dan dua lagi anak kami hanya kira-kira 200 meter,” katanya ketika ditemui selepas pengebumian tiga beradik itu dalam satu liang lahad di Tanah Perkuburan Islam Taman Purnama, di sini, selepas solat Zuhur, semalam.

Turut melawat keluarga mangsa di Taman Renggam Jaya termasuk Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff dan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor, Datuk Amer Awal.

Bapa saudara tiga beradik terbabit, Mohd Yusuf Stapa, 46, berkata ahli keluarga yang tinggal di Kampung Limau Hantu, Pangkal Meleret, Machang, terkejut dengan khabar mengenai nahas itu.

“Kami dapat tahu selepas solat Subuh pagi ini. Saya sangat terkejut.. tidak sangka mereka yang saya jumpa ketika hari raya di kampung pada Selasa lalu sudah tiada lagi. Saya perasan yang Ahmad Zakwan lebih pendiam sepanjang raya kali ini,” katanya.

Timbalan Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Superintendan Adnan Azizon, berkata kemalangan berlaku apabila Perodua Kancil yang dinaiki tiga beradik terbabit bertembung sebuah Proton Saga dari arah bertentangan.

“Pemandu Proton Saga yang berusia lingkungan 20an yang terbabit dalam kemalangan itu turut mengalami kecederaan dan menerima rawatan di hospital sama,” katanya.


kejadian ni mengingatkan aku balik kat batalion 5, sk simpang renggam, kluang dan especially pekan simpang renggam..

lencana SK Simpang Renggam

aku ingat kolam tuu~

pekan Simpang Renggam..
mase kecik aku suka sangat naik jejantas tu..

sesungguhnya ajal itu tidak mengira sesiapa, sama ada besar, kecil, tua, muda, kaya, miskin..Allah berkuasa ke atas kita hambaNya..semoga roh ketiga-tiga arwah ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman..AMIN~ kita sedekahkan AL-FATIHAH untuk mereka...wassalam..

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

Friday, September 16, 2011

what I want after SPM are finish ?

salam guys !

erm..right ! actually what I to choose for my course after SPM ? ERGHH ! pening la ! I'm really don't know what to choose..with my trial result, I'm sure that I can't choose engineering, biology and anything about mathematics, chemistry, physics and biology..Its really killing me ! yay ! why it so difficult ?? my others friends also like me don't know what to choose..okey..lets thinks about that awhile...........................................
okey, done ! I thinks I will choose one from the lists :
  1. education
  2. law
  3. history
  4. international political
haha ! what ?? just that ?? syukurlah a'tirah ! but before that I must choose whether to get into matrikulasi, form 6, diploma or foundation (asasi)..erm, my dad suggest to me to choose law..ya, why not ? no one brave to disturb or attack me..lets choose and try it..therefore, I also love to know about law..maybe I'll not to get into matrikulasi and just choose form 6, diploma or foundation..yes ! fighting for that !
wish me good luck for my spm and my future..until then..wassalam..


p/s : I'm trying to increase my English language especially on my vocab, grammar and pronouns..please, don't laugh at me ya ?? :))

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment