Tuesday, April 3, 2012

Pepatah Melayu yang Mengarut :p

salam guys :)

erm , korang mesti selalu dengar pepatah Melayu kann ? kalau tak pernah dengar tak tahu lahh nak kata ape :p tapi manusia ni kan selalu buat pepatah yang mengarut . bila dengar macam betul plakk . haha . cuba la baca pepatah kat bawah ni . PEACE :)

Ayat Power - Pepatah Mengarut

1. Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah

2. Tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan

3. Tiada rotan, pelempang berguna juga

4. Biar lambat asalkan tak cepat

5. Biar putih tulang, jangan kuning gigi

6. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula

7. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar

8. Carik-carik bulu ayam, lama-lama jadi shuttlecock

9. Secupak takkan jadi 18 cupak

10. Gajah mati meninggalkan gading, udang harimau mati meninggalkan kulit,

manusia mati meninggal dunia

11. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula makanan di dalam mulut.

12. Harapkan pagar, pagar tidak boleh diharap

13. Alang-alang mandi biar guna sabun

14. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras

15. Cubit paha kanan, paha kiri tak rasa apa-apa pun

16. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang... bisu

17. Hidup segan, mati di tanam

18. Ikut hati mati, ikut rasa merasa

19. Lembu punya susu cap teko dapat nama

20. Sehari selambar benang lama-lama benang habis

21. Jika kail panjang sejengkal, beli le yang panjang sikit kalau nak ngail

di laut (beli la pukat tunda lagi baik)

22. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa

23. Membujur lalu melintang pukang

24. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik hari tak hujan

25. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut

26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili

27. Kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi boleh belah

haa ~ amacam ? mengarut saja . buat adik-2 yang masih sekolah , jangan guna pepatah ni dalam karangan korang . mampus kena marah ngan cikgu nanti . sia-2 je . btw , pepetah ni hanya untuk suka-2 bukan untuk kegunaan dalam bahasa Melayu Standard . 

till then , wassalam .

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

Show Comments: OR

4 comments:

  1. ingtkan nemo pada "dia" la.. hahaha..

    ReplyDelete
  2. @nur : haha . cepat je ingat kat 'dia' kann ?

    ReplyDelete
  3. Amboi2...igt2 kat Si Mr.R lah tu...Cik Tirah kita ni bwa ajrn BM yg sesat..hohohoho...

    ReplyDelete
  4. @sakura aihana : mahunya tak ingat . haruslah ingat :p bukan ajaran sesat laa . menyimpang sikit dari jalannya . hehe

    ReplyDelete