Saturday, August 18, 2012

Salam Kemaafan dari SAYA

assalam guys :)

lagi sehari lagi nak raya kann ? tyra da excited giler ni :D hehe . *senyum sorang-2 . haha* okayy , tyra nak mintak maaf awal-2 ehh ? :) Bismillahhirrahmannirahim . Saya, Siti Nur A'tirah binti Shahimi ingin memohon kemaafan sekiranya ada salah dan silap, terlanjur kata, terkasar bahasa, terpukul kat mana-2 kat mereka yang di bawah ni :
  • orang paling tyra hormat :) Tuan Shahimi, abah tyra .
  • kat my mum <3, cikgu siti normah . 
  • angkatan tentera kakak , udyn , wawa dan adik irfan . 
  • my bestie dan pendengar setia tyra :) tak sebut pun tahu kot . hehe
  • budak-2 JB, KAA, Science, Serting dan Pulapah . *yang ni sumpah giler ramai :D*
  • cikgu-2 tyra dari kecik sampai la da besar ni haa ~ *ERR ~ nak duit raya cikgu :P*
  • budak aras 0 M1 dahlia 1dan roommates tyra :) tikah, hana, miza, ummi, najwa, wiya, kak atin, tia, siti, mira, ira, yaya dan lain-2nya . *mak tergelak dengar pasal david beckham dan victoria beckham tu . HAHA !*
  • budak-2 AP122 terutamanya budak-2 APD1Ac . :)
  • budak-2 UiTM Arau, Perlis yang tyra kenal


kalau nama tak tersebut kat atas tu , tyra minta maaf jugak ehh ? kat awak , awak, awak, awak dan awak :D sesungguhnya yang baik itu dari Allah SWT dan yang buruk itu dari diri tyra sendiri . *ERK ! da macam ucapan kat sekolah jehh . hikhik*

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN

till then, wassalam :)

    Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

    Thursday, August 9, 2012

    cara hilangkan senggugut

    assalam guys :)

    khas untuk kaum hawa <3


     till then, wassalam

    Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

    KELEBIHAN DAN CARA MENCAPAI KESEMPURNAAN PUASA

    assalam guys :)

    nak kongsi sikit :D

    Kelebihan Bulan Ramadhan.

    Bulan Ramadhan adalah bulan yang sangat tinggi darjat dan besar martabatnya di sisi Allah s.w.t. dan RasulNya, ia juga penghulu segala bulan.
    Di antara kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan itu Allah s.w.t telah menurunkan kitab suciNya (Al-Quran) yang menjadi petunjuk pada manusia. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

    "(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan kitab sucinya (Al-Quran) yang menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan yang benar dengan yang salah." Surah Al-Baqarah : 185.
    Di pilih di antara malam-malam bulan Ramadhan itu suatu malam Lailatulqadar yang mana ia jauh lebih baik daripada seribu bulan. Seribu bulan itu kira-kira 83 tahun.. Menurut ulama Lailatulqadar itu jatuh pada salah satu malam sepuluh yang terakhir daripada bulan Ramadhan. Sayugia diingatkan bahawa jangan disia-siakan malam-malam di bulan Ramadhan dengan perkara-perkara tidak berfaedah, bahkan hendaklah diisi dengan amal ibadat sebagai saham dan bekalan di dunia dan akhirat.

    Kelebihan Puasa di Bulan Ramadhan.

    Apabila membincangkan mengenai bulan Ramadhan, dengan sendirinya ia mempunyai hubungan dengan kewajipan puasa yang disyariatkan didalamnya. Suatu kewajipan yang tidak boleh ditinggalkan. Meninggalkan atau sengaja tidak menunaikan kewajipan puasa, bukan sahaja suatu dosa besar bahkan ia tidak boleh ditebus dalam apa jua cara. Tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa seumur hidup. Ini jelas sebagaimana sambda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:

    "Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadhan tanpa ada rukhshah (keringanan) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat melunas (mengganti) puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup."
    Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa'i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah)

    Menuju Kesempurnaan Ibadah Puasa

    Imam Al-Ghazali telah menggariskan kewajipan-kewajipan batiniyah puasa itu, antara lain seperti berikut:
    • Memejamkan mata dan menahannya daripada meluaskan pemandangan kepada segala perkara yang tercela dan dibenci oleh agama dan juga kepada segala sesuatu yang boleh mengganggu hati, serta melalaikannya daripada mengingati Allah s.w.t.

    • Memelihara lidah daripada bercakap-cakap yang kosong, bohong, mengumpat, membuat fitnah, bercakap kotor, menimbulkan permusuhan dan mengucapkan kata-kata ria'.

    • Memelihara pendengaran daripada mendengar hal-hal yang dilarang dan dibenci, sebab setiap yang haram diucapkan, haram pula didengarkan. Dan kerana itu jugalah, Allah s.w.t. telah menyamakan pendengaran kepada sesuatu semacam itu dengan memakan barang-barang yang diharamkan, sebagaimana dalam firman-Nya yang bermaksud: "Mereka sangat suka mendengar perkara yang bohong dan memakan barang yang haram."
      (Surah Al-Maidah:42)

    • Memelihara seluruh anggota tubuh badan yang lain daripada membuat dosa, dan memeliharanya juga daripada segala yang dibenci. Demikian pula menahan perut daripada makan makanan syubhah waktu berbuka puasa. Kerana apalah gunanya berpuasa daripada memakan makanan yang halal, kemudian bila berbuka pula, dia memakan makanan yang haram.

    • Janganlah membanyakkan makan waktu berbuka puasa, sekalipun daripada makanan yang halal, sehingga perutnya terlampau kenyang, kerana tidak ada bekas yang paling dibenci Allah s.w.t. daripada perut yang penuh dengan makanan yang halal.
    kredit : al-azim.com
     
    Selamat Menjalani Ibadah Puasa :)

    till then , wassalam
    Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment